vrijdag 27 juni 2014

Muzée Scheveningen en de Rolling Stones

Wanneer ben ik voor het laatst in Muzée Scheveningen geweest? Ik kan het me eerlijk gezegd niet herinneren, maar het is absoluut de moeite waard om een keer te gaan. Vandaag was echter wel een gekke dag, drukte van jewelste, maar dan qua werknemers. Allen druk bezig met de Rolling Stones Expositie, want de opening voor het publiek is al bijna, vanaf 29 juni tot en met 7 september.  De ene museummedewerker is fotolijsten aan het ophangen, de ander druk bezig met schoonmaakwerkzaamheden.
Ik loop op mijn gemak door het museum en de verschillende ruimtes laten het leven zien van, op en in de zee. Zoals op de site van het museum staat: “Ontdek hoe men leefde aan boord van een bomschuit en daal af in de ijskoude duisternis van de diepzee.”
Grappig is zodra je de ruimte van de bomschuit inloopt gaat het simpele maar doeltreffende middel in werking. Het plafond deint op en neer met veel gekraak. Samen met het geluid en het licht wordt hier erg goed de sfeer neergezet van je daadwerkelijk aan boord begeven van de bomschuit. Heel even denk ik, als ik maar niet zeeziek word. Nee, dit is geen geintje. Wanneer ik een bepaalde hoek inkijk zie ik niet meer dat het plafond beweegt, maar lijkt het even alsof hier de ruimte zelf op en neer gaat.
In een volgende ruimte zie ik een apparaat waarmee je oude dia’s in 3d kan bekijken. Mooi om oude sfeerbeelden van Scheveningen tot leven te zien komen. Vervolgens is het tijd om de diepte op te zoeken. Verrast door de verschillende vitrines die zeer informatief zijn over het leven in de zee. Van informatie over giftige tot lichtgevende vissen en andere zeedieren   en zelfs ook monsters. Maar ook informatie over vroeger, toen de Noordzee er amper was. Dat als je toen op dezelfde plek had gestaan als nu het strand is, je waarschijnlijk een mammoet zou hebben gezien.
De eerste verdieping is ingedeeld voor de Rolling Stones, echter hier nog geen toegang. Op de trap kom ik een Vlaamse jongen tegen, hij wil graag gaan kijken. Morgen is hij hier niet meer. Even wil hij gewoon gaan, maar ik besluit het toch maar netjes te gaan vragen. De eerste de beste persoon die ik tegenkom vraag ik of we mogen kijken ook al is het officieel nog niet geopend. Het blijkt de directeur van het museum te zijn. “Nou, eigenlijk niet, maar wie zijn jullie?” De Vlaamse jongen antwoord dat hij hier vanavond moet spelen. Het blijkt dat Erik, artiestennaam The Monotrol Kid, hier als singer songwriter gaat spelen in het kader van het festival THISS Fest. De directeur is zo aardig om ons toch binnen te laten.
Aan de muur hangen mooie foto’s van Rob Bosboom. Alle foto’s zijn genummerd en te koop. Verder staat er het drumstel dat daadwerkelijk gebruikt is door Charlie Watts tijdens het Kurhaus optreden van de Rolling Stones in 1964. Ik heb niet de tijd genomen om alles te lezen, maar interessant vond ik dat er bijvoorbeeld ook politierapport van hoofdinspecteur A. Buijze lag in een van de vitrines. Natuurlijk ontbreken gesigneerde items niet, zoals een gesigneerd singletje ‘Tell Me, Come On’ door alle leden.
De directeur weet verder nog te vertellen dat er een hele bijzondere opname op de grote tv (zes kleinere beeldschermen bij elkaar) komt te draaien. Beelden van cineast Jan Schaper zijn voorzien van geluid, waarbij alles heel netjes gesynct is. Drie nummers die tijdens de repetitie zijn gezongen en waar de Rolling Stones zelf nooit de kans meer voor hebben gehad om ze tijdens het beruchte concert nog te spelen. De directeur is laaiend enthousiast over deze toevoeging aan de expo en hoopt dan ook op veel bezoekers.
Aangezien de expo volledig gewijd is aan het Kurhaus optreden is het de moeite waard om even te gaan kijken als je in de buurt ben of als je echt fan bent van de band. Het museum ligt aan de Neptunusstraat 90-92. Maandags gesloten, maar alle andere dagen in de week open. Normale prijs voor volwassenen 7,50 euro en in combinatie met een bezoek aan de vuurtoren in Scheveningen 10 euro. Heb je een museumkaart dan is de entree gratis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten