donderdag 5 juni 2014

Reizen en fotograferen

Een grote wens van mij is om reizen en fotograferen te combineren. Dit doe ik natuurlijk al lang, maar nog niet op professioneel niveau. Al lange tijd geleden kwam ik een boek tegen van een naamgenoot Jeroen, voluit Jeroen Swolfs. Zijn boek heb ik direct gekocht, want hij voert uit waar ik al lange tijd over nadacht. Goed, om daar te komen ging niet met gemak, maar dat maakt het verhaal eigenlijk alleen maar mooier. Ik lees niet veel, maar dit boek heb ik praktisch in één keer uitgelezen. Mijn reisbloed ging weer stromen.

Is Jeroen een goede schrijver? Niet in ieders ogen. Sommigen vinden hem teveel over zijn avonturen lullen (ja, letterlijk dat) met vrouwen in plaats van te vertellen over de landen zelf en hoe de foto's tot stand zijn gekomen. Het is ook meer een soort reisblog in boekenvorm gegoten en dan ook nog eens een zonder foto's. De foto's staan op zijn site streetsoftheworld.com. Maar juist die hele persoonlijke zooi erom heen maakt dat ik het interessant vind, dat het gaat om ervaringen opdoen en dat je door die ervaringen op de mooiste plekken terecht kan komen. En dat Jeroen er met regelmaat voor kiest om te feesten met vrouwen en bier, tja dat past gewoon bij hem. Als je daaromheen kan lezen, zie je dat er wel degelijk veel mooie verhalen zijn.

Zijn tweede deel is nu alleen in ebook-vorm beschikbaar. Voor het eerst in mijn leven heb ik een e-book aangeschaft. Liever lees ik van papier, maar ik heb er nu al weer zin in om hem van begin tot einde uit te lezen in een ruk.

Gisteravond was hij in pakhuis de Zwijger te Amsterdam om verslag te doen van de afgelopen vijf jaar reizen om en door de wereld. Ik wilde erbij zijn, maar helaas lukte het niet meer. Thuis zag ik ineens dat je het live kon volgen vanuit je luie stoel, dus dat heb ik gedaan. En vandaag blijkt dat deze ook nog eens via Vimeo is terug te kijken. http://vimeo.com/channels/690207/97368621, skip naar minuut drie, want daar begint het pas echt.



Fotokroniek #15: Streets of the World from Pakhuis de Zwijger on Vimeo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten